Wydział Chemiczny
Wyłapane w sieci
Hydrożele polimerowe to trójwymiarowe, elastyczne, sieci wypełnione wodą lub wodnymi roztworami różnych substancji. Są one obecnie stosowane w wielu gałęziach przemysłu, w medycynie i farmaceutyce, a ich właściwości mogą być modyfikowane i dostosowywane do potrzeb m.in. poprzez wprowadzenie do struktury sieci odpowiednich grup funkcyjnych.
Celem projektu jest zaprojektowanie, synteza oraz zbadanie właściwości sorpcyjnych (zdolność do pochłaniania wody i/lub innych substancji) żeli, które byłyby zdolne do wychwytywania ze środowiska wodnego, w sposób selektywny, określonych zanieczyszczeń organicznych.
Ze względu na coraz szersze wykorzystanie surowców naturalnych przemysł generuje odpady ciekłe zawierające liczne zanieczyszczenia w postaci związków organicznych, w tym związków toksycznych. W ramach projektu konieczne będzie:
- zidentyfikowanie kilku technologii generujących odpady w postaci wody zanieczyszczonej związkami organicznymi,
- zaprojektowanie struktury chemicznej sieci polimerowej zawierającej grupy funkcyjne zdolne do wiązania wybranego zanieczyszczenia,
- dobór strategii i metody syntezy,
- wytworzenie żeli,
- charakterystyka uzyskanych żeli pod kątem właściwości sorpcyjnych.
Uzyskane żele mogą potencjalnie zostać wykorzystane w technologii ochrony środowiska do oczyszczania wód przemysłowych.
W ramach projektu student będzie miał możliwość zapoznać się z różnymi metodami syntezy polimerów (w zależności od struktury chemicznej zaprojektowanej sieci) oraz charakterystyki właściwości sieci polimerowych, głównie metod spektroskopowych (w tym metod pozwalających na badanie kinetyki procesów sorpcji, metod analizy ilościowej i jakościowej) i termicznych.
Student:
- projektuje złożone struktury chemiczne o ściśle pożądanych właściwościach fizyko-chemicznych,
- syntezuje polimery i charakteryzuje ich właściwości z wykorzystaniem metod analizy instrumentalnej,
- krytycznie analizuje i interpretuje wyniki eksperymentu,
- korzysta z dostępnej literatury fachowej zarówno naukowej, jak i technicznej.
- rzetelność, obowiązkowość, gotowość do pracy
- dobra znajomość języka angielskiego
- umiejętność pracy w zespole
- zainteresowanie naukami chemicznymi lub pokrewnymi (chemia, nanotechnologia, analityka chemiczna, inżynieria materiałowa, inżynieria chemiczna i biochemiczna, inżynieria ochrony środowiska, technologia chemiczna)
umiejętność planowania czasu pracy