Przejdź do treści
Instytut Architektury i Urbanistyki
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

„Oczy skóry” – architektura multisensoryczna

Inteligentna i bezpieczna infrastruktura, (Przemysł 4.0)

Rys problemu

Odwołując się do środowiska zbudowanego należy zauważyć, że jeszcze w 1996 roku Juhani Pallasmaa opublikował w Londynie swoją książkę The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. Za jej pośrednictwem projektant rozpoczął upowszechnianie koncepcji architektury, która koncentruje się na zmysłach innych niż wzrok.

Można zatem zauważyć, że z jednej strony rozwój wirtualnej rzeczywistości, do której obecnie przenosi się wiele aspektów życia, zagraża zubożeniem percepcyjnym. Z drugiej strony, wszechobecne nadmierne stymulowanie bodźcami wzrokowymi wywołuje problemy z selekcją informacji, a więc przyswajaniem danych potrzebnych do codziennego funkcjonowania i odrzucenia tych zbędnych. Problem ten dotyczy coraz większej części populacji w krajach rozwiniętych.

Założenia projektu

Projekt ma na celu rozpoczęcie prac nad rozwojem architektury stymulującej pozawzrokowe obszary zmysłowe i popularyzacją tego podejścia. Początkowo głównego potencjału rozwojowego można poszukiwać w obszarze architektury wystawienniczej, a docelowo w szeroko rozumianej użyteczności publicznej (włączając w to miejsce pracy).

Przedsięwzięcie w dużej mierze ma charakter projektowy. Poza teoretycznymi, naukowymi analizami, wymaga ono bowiem zaproponowania konkretnych rozwiązań architektonicznych.

Zakładanym ogólnym efektem uczenia się jest umiejętność wykonywania zadań pozbawionych instrukcji i stałej procedury postępowania. Ponadto, u uczestnika programu planuje się wypracować innowacyjne podejście zarówno do formułowania problemów badawczych, jak i ich rozwiązywania.

Najważniejsze wśród wymiernych efektów:
- przygotowanie wyczerpującej „mapy myśli” oraz analizy SWOT;
- seria raportów dokumentujących przebieg prac;
- częściowe opracowania merytorycznie opisujące bieżące wyniki pracy badawczej;
- wspólne wystąpienie konferencyjne;
- publikacja naukowa;
- ewentualny staż w ośrodku badawczym lub uczestnictwo w letniej szkole naukowej.

Udział w programie wymaga od uczestników interdyscyplinarnego podejścia do zagadnień projektowo-badawczych. Niezwykle przydatna jest otwartość na zdobywanie wiedzy w różnych obszarach nauki. W zakresie obsługi komputera, na etapie przystąpienia do projektu wymagane są jedynie podstawowe umiejętności, ale jednocześnie oczekiwana jest motywacja do poznawania bardziej zaawansowanego oprogramowania, stosownie do zapotrzebowania w kolejnych fazach realizacji zamierzenia (np. typu CAD, BIM, CAM, graficzne, prezentacyjne, służące do obsługi baz danych).

Wymagana jest znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym. Oczekiwana jest bowiem gotowość do zagranicznych wyjazdów i udziału w imprezach naukowych. Mile widziane są cechy charakteru ułatwiające realizację projektu, takie jak kreatywność, rzetelność i zdolność do podejmowania wyzwań oraz otwartość.