Czy klocki mogą machać ogonkiem?
Badania nad sztuczną inteligencją i automatyzacją procesów stanowią jeden z głównym motorów napędowych współczesnej gospodarki. AI i robotyka na dobre zadomowiły się w naszych telefonach i domach – wielu z nas nie wyobraża sobie już sprzątania domu bez robota sprzątającego, a futurystyczne, „tańczące” roboty z logo Boston Dynamics rozpalają wyobraźnię naturalnością ruchów i zachowań.
Celem projektu „Czy klocki mogą machać ogonkiem?” jest (dosłownie) sprowadzenie robotyki do poziomu dziecka. Wykorzystując edukacyjne zestawy robotyczne LEGO (lub inne, o podobnych funkcjonalnościach), uczestnik programu E2TOP będzie miał za zadanie zbudować i zaprogramować robota inspirowanego naturą (a zatem o cechach przypominających np. człowieka lub psa). Robot powinien przynajmniej móc w stabilny sposób poruszać się po pomieszczeniu, omijając przeszkody i przenosząc obciążenie ok. 1 – 2 kg. Ze względu na innowacyjny charakter projektu, szczegółowe cechy robota zostaną zdefiniowane przez uczestnika programu E2TOP wraz z opiekunem w toku projektu, tak aby odpowiadać na najnowsze trendy naukowe i technologiczne. Przykładowym wyzwaniem może być tytułowa reakcja, realizowana przez robota po wykryciu znajomego głosu ludzkiego. Rezultatem projektu będzie projekt i funkcjonalny prototyp robota, stworzony z ogólnodostępnych komponentów, przede wszystkim klocków.
W zakresie obowiązków Studenta będzie:
- Zaprojektowanie i odpowiedni dobór elementów konstrukcyjnych robota w oparciu o gotowe zestawy LEGO lub inne, o podobnych funkcjonalnościach,
- Rozbudowa systemu o dodatkowe czujniki, niezbędne do funkcjonowania robota,
Przygotowanie aplikacji sterującej (w środowisku Python lub innym, proponowanym przez producenta zestawów klocków).
Po zakończeniu projektu student potrafi:
- planować i realizować zadania projektowe prowadzące do rozwiązania podjętego problemu
- w krytyczny sposób analizować i oceniać wyniki badań, również tych przeprowadzonych przez innych naukowców
- współdziałać w zespole w celu rozwiązania podjętego problemu dotyczącego analizowanej konstrukcji mechanicznej
- podejmować dyskusje w zakresie rozwiązywanego zagadnienia konstrukcji mechanicznej, weryfikować własne braki w wiedzy i ją uzupełniać
- biegle posługiwać się nomenklaturą techniczną i naukową, w tym w języku angielskim, w mowie i piśmie
- Wysoki poziom samodzielności i samodyscypliny
- Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki i programowania
- Dobra znajomość języka angielskiego (czytanie i pisanie)
- Atutem będzie znajomość / zainteresowanie zagadnieniami badanymi w projekcie
- Preferowane kierunki studiów: MiBM, AiR, kierunki powiązane z elektroniką